söndag, juli 23, 2006

Parfymen

Patrick Süskinds bok Parfymen ska nu äntligen bli film. Regissör är Tom Tykwer, tysken bakom 'Lola springer', 'Heaven' och 'Prinsessan och krigaren'. Ett möligen udda val i mina ögon, men hoppingivande med tanke på vad som kunde hänt om Hollywood blivit insyltat. Det enda stora namnet i rollistan, vad jag kan se, är Dustin Hoffman i en större biroll.

Lustigt nog hade jag fått för mig att en film redan gjorts för tiotalet år sedan, en i raden av europuddingar, som de brukar kallas, dessa mastodontlika europeiska samproduktioner som vanligen faller ihop som korthus. Men så var inte fallet. Enligt imdb har den egensinnige Süskind ända till för några år sedan vägrat sälja filmrättigheterna, men föll till föga för ett bud på motsvarande nära 100 miljoner kronor. Självaste Kubrick lär ha varit och nosat på sin tid men kom fram till att en anpassning till vita duken inte lät sig göras.

Det kanske inte är ett gott tecken att gilla denna besynnerliga bok (den är väl i och för sig rätt konventionellt skriven, men ämnet är onekligen originellt). Minns jag rätt tackade Nirvana, och i första hand Kurt Cobain, författaren på omslaget till sin sista skiva. Det var väl i och för sig inte grublerier över Parfymen som fick den gode Kurt att plocka fram geväret.

Vilka spelar då dessa ljuva kvinnor som Grenouille (namnet betyder groda på franska, har för mig att Mowgli också är ett namn på detta djur) ska pressa förföriska dofter ur? Man kan väl tänka sig ett gäng vackra fotomodeller utan särskilt stor skådespelartalang, de ska ju bara dödas och avge doft, krasst sett. Imdb ger inga svar, åtminstone inga bilder.

Hade inte John Waters varit först med sin film 'Polyester' så hade det här varit ett perfekt tillfälle att lansera den första luktfilmen. 'Polyester' filmades på sin tid (1981) i ODORAMA vilket konkret innebar att filmbesökarna fick ett litet kort med tio rutor med sig in i salongen. När en liten blinkande siffra dök upp i hörnet på duken skulle man skrapa på motsvarande ruta på kortet med nageln och lukta. Jag såg den inte men minns jag rätt var en av lukterna fis. Det är sånt man lägger på minnet.

Onekligen skulle det ha något perverterat över sig med ett kort där man skulle skrapa fram en doft för varje vacker kvinna som ströps och pressades på doft. Alltså en rätt tilltalande tanke.

Jag kom att tänka på Parfymen när jag var ute och cyklade i veckan i det varma vädret. Så länge man häller i sig vatten gör det inget att solen gassar. Jag tror det gick åt sisådär fyra liter på dryga tio mil i torsdags och allt svettas ut, avdunstar och kyler. Vad som också händer är att man alltmer luktar kropp. Svetten för med sig ens naturliga dofter och den koncentreras allt mer på huden. Jag snackar alltså inte om vad man i gängse mening kallar svettlukt vilken uppstår först när bakterier har bearbetat ämnena i svetten. I sin rena form är svettlukt en angenäm doft, det vet var och en som luktat på en tröja en tjej sovit i. Nej, jag är ingen japansk trosfetischist. I det landet lär trosor från "skolflickor" gå att köpa i automat. Använda, naturligtvis. Fan tro't.

Nåväl.

Den här härliga människodoften som anrikas på huden vid cykling i solsken, det måste vara den som blir till parfym i Süskinds bok.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»

11:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home