tisdag, maj 30, 2006

Sällanköpsvaror

Ytterligare ett fånigt ord: Varor man köper sällan. Den gemensamma nämnaren för dessa är väl att det ovana att handla dem gör att det är lätt att bli blåst.

Detta illustreras kanske effektivast av mellanamerikanen Augusto Monterrosos påpekande att ska man vara försäljare så ska man inte sälja skosnören, man ska sälja pansarskepp. Det är då kulorna trillar in.

Det är väl mer eller mindre underförstått att begreppet gäller dyra grejer som kylskåp, bilar och liknande. Hasch räknas inte, hur sällan det än köps och hur lätt man än blir blåst, utan varan ska prompt vara av den typ som förmedlas av en slemmig försäljare som gillar att snacka och, i mer utstuderade fall, kanske kan konsten att läsa av situationen bra och då så är möjligt utan att väcka anstöt, försiktigt och i bästa inbillade samförstånd, lägger en arm runt sitt offer, den ormen. Droghandlare brukar väl inte säga mer än nödvändigt och kelas definitivt inte, men å andra sidan vet jag inte så noga -- sällan sade Bull.

Den däringa Monterroso föddes i Honduras, växte upp i Guatemala och levde senare i Mexico. Därav begreppet mellanamerikan. Jag har ingen om det heter honduran eller hondures, samma sak för övrigt med Guatemalas befolkning.

Men hans militäranknytna visdomsord och det faktum att han inte helt frivilligt hoppade runt bland olika oroliga länder gör honom till något av en typisk latinamerikan i mina ögon. Och spanskan är naturligtvis det främsta diktaturspråket.

Men tiderna förändras. Jag kan inte på rak arm påminna mig att det finns en enda klassisk militärdiktatur kvar i Latinamerika. Paraguay kan jag möjligen tänka mig, landet inne i kontinentens mitt där tyska naziförbrytare kunde få sig en fristad. Men hur många naziförbrytare är i ärlighetens namn kvar i livet? Inte så att det är särskilt krävande för kropp och själ just att vara krigsförbrytare: att vattna sina pelargonier ute vid djungeltäppan lär inte vara så ansträngande, men tiden talar trots allt emot dem. Det är ju ett tag det begav sig.

När jag gick på lågstadiet var det fortfarande vandringssägner i omlopp som visste att berätta att Hitler var i liv någonstans i Sydamerika. Det var tider det.