lördag, april 29, 2006

Formell klädsel

Det är ledsamt vad folk finner sig i. Det ska genast sägas att göre sig ej besvär den som söker djupsinnigheter.

Nåväl.

Uttrycket "formell klädsel" stack mig plötsligt i ögat. Folk brukar ursäkta sig för att de måste bära slips och kostym, eller som kvinna: dräkt, vad fan det nu är, en trist förpackning som ska vara svår att öppna och därmed förhindra sexuell tillgänglighet är min gissning på definition.

Är det inte en ynkedom att dessa personer inte vågar protestera? Vi snackar om högutbildade män och kvinnor som inte protesterar eftersom de inte vill äventyra sitt eftertraktade språng uppåt i hierarkien. Då får man ge avkall på sin personlighet, då gör man exakt vad som förväntas av en i avseenden som inte har ett skit med effektuerandet av de egentliga arbetsuppgifterna att göra: då bär man en formell klädsel.

Men även de prostituerade bär ju formell klädsel. Många horor skulle säkert skippa de lårhöga lackstövlarna och de tillhörande minimala och i skrikiga färger utstyrda plagg som jag, i egenskap av man, inte vet de rätta namnen på, och hellre gå klädda i t-shirt och mysbyxor. Samma klädsel som auktoriserade revisorer också i hemlighet suktar efter.

Här går mina tankar i stå, men sammanfattningsvis kan jag kanske säga att jag har svårt för yrkesgrupper som inte i sitt agerande har en sådan säkerhet att de inte måste spela maskerad och dessutom är en skrevspark på sin plats mot ett samhälle där folk låter sig luras av ytan. En sund tanke är att när man möter någon med slips fråga sig: vad har han att dölja?