söndag, februari 19, 2006

Place of birth: Space

Nu får Massive Attack-skivan maka på sig i CD-spelaren och ge plats åt Bachs Toccata & Fuga i D-moll. Undrar vem som är organist? Den som spelar moderna låtar som andra skrivit betraktas som en Artist, en som gör en Cover, eller finare: en Tolkning. Men i den klassiska musiken är det kompositören som är stjärnan och ingen bryr sig om hantlangaren som framför verket.

Nåväl. Massive Attack var det länge sedan man såg något om. Runt 90-91 kallade de sig bara Massive för att klara BBC:s censur under Irakkriget. Annars ingen spelning i radio. Idiotiskt.

Efter splittringen hörde jag att en av medlemmarna skulle skriva musik till världshistoriens mest påkostade porrfilm. En avancerad historia med världens första utlösning i tyngdlöshet. Första? Fan tro't. Har svårt att tro att man kan sitta uppe i en rymdstation i flera månader och låta bli. ISS heter visst rymdstationen (tack wikipedia). Det hade jag glömt, det låter inte så poetiskt som ryssarnas gamla: Mir (betyder världen, har jag för mig).

Att en tyngdlös ejakulation aldrig fångats på film kan dock stämma. Men antagligen uppmanar NASA och ESA sina astronauter till sjävbefläckelse. Det finns ju även damastronauter och det skulle kanske inte vara så lämpligt att de blev gravida där uppe. Å andra sidan skulle det vara coolt om det stod i passet "Place of birth: Space". Tyngdlösheten borde inte vara något problem vid graviditeten. Fostret ligger ju så att säga redan och svävar i en flyttank.

Man kan ganska lätt simulera tyngdlöshet med ett specialbyggt flygplan som flyger i form av en parabel, ungefär som en regnbåge alltså. Samma effekt som man får på krönet av en bergochdalbanebacke, men betydligt kraftigare. Men den där tyngdlösheten i flygplanet har jag för mig bara varar i någon halvminut, så det gäller att porrskådisarna är vältajmade. NASA lär ta bra betalt för färden, runt en halv miljon har jag hört.

Det skulle vara fantastiskt att få uppleva rymden, men då får man väl ha med sig några grabbnävar lugnande tabletter. Flygrädslan lär ju bli värre för varje meter längre bort från moder jord som man avlägsnar sig.

Jag tänkte att med Bach i hörlurarna så skulle inlägget få en mer ödesmättad karaktär. Fungerade väl sådär.