torsdag, februari 16, 2006

Nettoprylar

Så har Netto-handlarn plockat hem det igen: 'Fett med lök'. Det är nog inte helt lätt som svensk att förstå vad det är eller ska vara bra för, därför en förklaring. Det rör sig om en ask, modell bordsmargarin, med något smarrigt att breda på mackan, en dansk specialitet, nämligen stelnat svinflott garnerat med en uns stekt lök uppepå (det ser man genom det halvgenomskinliga locket). Inte mycket lök heller, ty vänder man på asken och kollar på näringsdeklarationen så ser man att produkten innehåller 0 % kolhydrater, 100 % fett och 0 % proteiner. Enkel matematik för den som vill ha koll på sitt energiintag. Eller kanske inte.

Jag tror att handlarn beställer in stora pappkartonger med 24 stycken små "Fett med lök"-askar i varje. Det där brukar vara någon slags EU-standard. Det står nämligen just 24 "Fett med lök"-askar i hyllan, varken mer eller mindre. Jag räknade dem noga och missade inte den där lilla ensamma asken som gömts bakom de andra, antagligen bortplockad från det annars orörda varuberget, så att det ska se ut som om någon eller några kunder har plockat åt sig en ask. Alltså så att man inte ska tro att man är en idiot om man köper "Fett med lök" eftersom någon annan redan gjort det. Nänä, den enkla går jag inte på. Ingen har köpt något än. 'Fett med lök' är således ingen storsäljare. Rågflingor och gula ärtor plockas inte hem till butiken, men 'Fett men lök' tycks ingå i bassortimentet.

Det var ungefär ett år sedan jag upptäckte "Fett med lök". Då blev jag så förundrad och äcklad att jag bestämde mig för att följa det bisarra påläggets vidare öden. Ett par tre askar hann gå åt innan datumstämpeln efter en lönlös halva priset-kampanj på vårkanten obarmhärtigt tvingade handlaren att hiva rasket. Sedan dess har jag inte sett 'Fett med lök', men nu är askarna tillbaka.

Enda anledningen till att man försöker kränga "Fett med lök", och för den delen även ett flertal snacksvarianter gjorda av rostade fläsksvålar och dessutom en ohjälplig massa grovt surdegsbröd, är, som jag ser det, stränga direktiv uppifrån. Säljer det i Danmark, så ska det fanimej även säljas i Sverige. De verkar totalt okänsliga för vad som verkligen funkar. En låda med "Fett med lök" SKA krängas varje år, och nu har årets leverans letat sig upp på hyllan. Eller så är handlarn dum i huvudet. Det kan ju vara så enkelt.

Det skulle onekligen förklara varför man vid frukt&grönt, i jakt på gul lök och potatis, plötsligt står öga mot öga med en kinesisk krigare i terrakotta (jag inbillar mig att det är terrakotta, jag är inte helt säker på vad terrakotta är egentligen, något keramiskt om jag minns rätt).

Netto upplåter -- i strid med varje ekonomisk princip, inbillar jag mig -- nästan halva butiksytan åt allehanda osäljbart krafs till vrakpriser.

Den här veckan kan man således göra "veckans klipp" och skaffa en tre decimeter hög keramikfigur kallad "kinesisk krigare", till det facila priset av 69 kronor. Och vad fan ska man med en kinesisk krigare till? Jag tog upp en, kollade i botten och såg att där fanns ett halvtaffligt igenpluggat hål. Jag har nog läst för många Tintinböcker eftersom jag genast tänkte att figuren kanske innehöll någon gömd sak. Antagligen inte en stor pärla som i "Det sönderslagna örat", men kanske en packe kinesiskt rökopium som kommit på avvägar, figuren var ju trots allt kinesisk.

Ok, den behöver väl inte vara gjord i Kina bara för att den kallas "kinesisk". Snarare är den naturligtvis tillverkad i ett u-land där arbetarna har slavlöner. Alltså Kina, likt förbannat. Jag skakade och även om jag inte vet hur rökopium låter när det skakas runt inuti en liten terrakottafigur, så är jag ganska säker på att krigaren var tom.

Återigen, bestäms sortimentet uppifrån? Är företagsledningen en osynlig makt som måste åtlydas utan protester även när oförklarliga "Fett med lök"-direktiv delas ut och försäljning av "kinesiska krigare" påbjuds?

Jag har för mig att en annan utländsk livsmedelskedja, Lidl, fungerar på det viset. Ingen i personalen får uttala sig i media. Allt styrs från Tyskland och det går inte att få någon insyn i verksamheten. Det är knappt att man vet vem som är ägare. Det hela liknar mest av allt en sekt och det skulle inte förvåna mig om alla vinster som de gör på sin billiga tuberkelsmittade mjölk finansierar något avlägset soltempel uppe i Alperna där anhängarna inväntar en lämplig komet som tecken på att tiden är inne att ta livet av sig.

Tintin var det ja. Ursäkta förresten ordvitsen i rubriken. Jag blev nog lite inspirerad av Fredrik Lindströms program igår.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Netto är en helägd dansk kedja och har således ingen "handlare" i butiken. Allt bestämms Från HK i Danmark(som förmodligen ligger ohyggligt nära den tyska gränsen). Detta förklarar, kanhända, det ngt förvirrade sortiment Netto- butikerna saluför. Fast det är ju billigt :-|........

ps. Vad kostade terrakotta- krigaren....?

8:06 fm  
Blogger vaskrensarn said...

Krigaren går på 69:- (stod i texten). Fett med lök gick på 8 spänn för 250 gram(?) om jag minns rätt. Ska nog köpa och testa ändå, hehehe. Jag har för mig att ICA köpt in sig i den svenska Netto-kedjan, men är inte säker. Visst är det billigt, inte tu tal om det.

10:40 fm  
Anonymous Anonym said...

Stämmer bra det(med ICA), men poängen var att så länge en butikskedja är så stenhårt styrd från centralt håll så blir man inte speciellt framgångsrik(sortiment och dyl.). För man får väl ändå betrakta NETTO- butikerna som Lokala med tanke på deras yta och läge? Då blir det ju svårt att sitta i DK och bestämma vad kvartersbutiken i Krokslätt skall ha i sitt sortiment. Det är det nämligen bara en handlare som kan göra, och dom hittar du bara på ICA nuförtiden.

1:11 em  
Anonymous Anonym said...

Det här var banne mig det mest underhållande jag läst på länge!

6:50 em  
Anonymous Anonym said...

Fint att höra att någon uppmärksammat Nettos Fett med lök. Jag kunde inte motstå det utan köpte de tre kvarvarande askarna idag. Förra helgen såldes de som "Helgens klipp" för 8 kr asken, nu var det dessutom Extrapris, 2 kr/ask! Fantastiskt, jag köpte allihop. Men äta det? Nej tack, tänkte ge bort en ask om jag går på fest, en klar partyräddare.

9:39 em  
Blogger vaskrensarn said...

Partyräddare! Hahaha! Underbart!

9:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home