fredag, juli 28, 2006

Fisakustik

När jag var med familjen på semester i Berlin 1982 -- både väst och öst, jomen, det var ett litet äventyr att som knapp tonåring färdas över taggtrådsvirrvarret vid Bahnhof Friedrichstrasse -- pratade guiden under en rundtur om den nya kongresshallen. Den gamla var känd för sin utmanande arkitektur, minns jag rätt kallades den för "det havande ostronet", ett namn betingat av väl vågade betongformationer. Så gick det som det gick också, strukturen kollapsade och hur många som dog vid raset vet jag inte, men likt de flesta katastrofer så är det inget folk minns. Den där gången som flera hundra spanjorer dog eftersom någon bytt ut oljan i sardinerna mot motorolja, någon som minns det? Nähä. Man kan göra vad fan som helst och efter tjugo år är det glömt. Glykol i österrikiskt vin? Nähä.

Men den där nya kongresshallen var alltså toppmodern, speciellt talade guiden om en knapp som skulle finnas till hands vid varje stol i den största salen. Den skulle man trycka på om man behövde fisa. När man tryckte på den gick en fläkt igång i sätet som sög bort den pinsamma odörpuffen. Lär väl inte vara sant, kan jag tro.

I en tid då det knullas i tv och homosexuella blivit accepterade är det fortfarande genant att släppa sig, konstigt nog.

Visst är det fascinerande att man rätt bra känner på sig om en fis kommer att låta eller inte, flera sekunder innan man släpper den? Hjärnan utför alltså en akustisk kalkyl utan att blanda in ens medvetande. Det slår sällan fel. Trots det lyssnar jag alltid på mina offentliga fisar för säkerhets skull. Det låter säkert idiotiskt och är det också. När man väl har släppt sig så finns det ju inget att göra åt saken. Men om jag lyssnar i lurar och behöver fisa så stänger jag alltid av musiken för att liksom kontrollera effekten av det jag ställer till med, även om jag på förhand rätt säkert vet att gasbomben kommer att vara tyst, ty annars skulle jag ju inte ha lagt den.

Det är kolhydraterna som är boven. Äter man mycket socker så bildas det också gas. Under fotbolls-VM barnvaktade jag mina systersöner. Vi såg på match och fistävlade. Jag vann. Jag gjorde ett hattrick, till och med ett äkta hattrick, det vill säga tre fisar under en och samma halvlek.