tisdag, juli 25, 2006

Allting sprider sig

Tintinalbumet 'Plan 714 till Sydney' har en i mitt tycke rätt kryptisk och därmed bra titel som dessutom fått en ny intressant dimension, inbillar jag mig, efter elfte-september-dåden.

I det ingår en episod där en plåsterbit, eller är det möjligen bara vanlig tejp, vandrar runt i kabinen. Jag antar att det är ett plåster, men minns inte exakt hur det var eftersom det där albumet måste ligga undanstoppat i något förråd hos min bror. Jag tror inte att någon verkligen bar det från början, inte någon i seriealbumet i alla fall. Det där klibbiga plåstret dök nog bara upp i en ruta och vandrade sedan från person till person. Den ene flaxade omkring värre än den andre för att få väck det och blev av med det genom att lyckas få det att fästa det på någon annan och så vandrade det vidare. Man blir ju aldrig av med klibbiga saker.

Jag tror bestämt att plåstret dök upp från ingenstans på flygplatsen innan alla gick ombord, åkte snålskjuts runt halva jordklotet och inte försvann ur handlingen förrän alla tvingats iland på den där avsides belägna tropiska ön.

Ja förresten, jisses vad man svalde i den åldern: En landningsbana för ett stort passagerarflygplan som bara kunde rullas ut och rullas in på en öde ö.

Och den paranoide bör se upp när han passerar en gräns: förr eller senare dyker det upp ett världsomspännande kriminellt nätverk som smugglar illegala substanser genom att preparera klibbiga plåster med dessa -- det må vara mjältbrandsbakterier eller LSD -- och använda ovetande kurirer att fästa dem på; billigt och bra, om så bara var hundrade parasiterande försändelse når sitt mål är de säkert nöjda.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Very best site. Keep working. Will return in the near future.
»

6:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home