lördag, oktober 07, 2006

Wonderful Copenhagen

Jag går in på toaletten och blicken söker sig nedanför handfatet. "Köpenhamn" står det med ilsket röda bokstäver på en trycksak som ligger på golvet.

Jag vaknar ofta mitt i natten eller en bit in på morgonen, inne i den period av dygnet som kallas vargtimmen. Har jag fattat saken rätt upplever många vargtimmen som ytterst besvärligt rent psykiskt. En mig närstående person som jag inte gärna vill hänga ut antydde detta och genetiska orskaker gör att jag är rädd för att råka ut för samma sak. Men än så länge upplever jag de tidiga morgontimmarna som en fröjd. Jag har alltid haft lätt för att gå upp på morgonen, ofta i en triumferande insikt om att omgivningen inte har samma förmåga till harmoni vid denna tidpunkt.

Nåväl.

I nuläget innebär denna punkt på dygnet bara att jag går upp, drar in GP som hänger i brevlådeinkastet, om den diskrete tidningsutdelaren gjort sitt jobb rätt, justerar urinblåsans tryck till en konfortabel nivå medan jag kollar in de fetaste rubrikerna i tidningen och sorterar ut reklambilagorna vilka hamnar på toalettens golv.

Det är en bilaga från Danmark, en av dessa utsorterade annonshäften från Göteborgsposten som blicken faller på. Ja, inte från hela det danska folket, men en partsinlaga från de som utsetts att propagera för landet ifråga, som i min tidningssortering i arla morgonstund har lagt sig så att den stirrar mot mig när jag senare på dagen ska uträtta något form av behov.

Ordet behov förpliktigar. Det är ett tungt ord. När jag tänker efter går man på dass av alla skäl från att injecera heroin till att se om inte den där jämrans finnen är på väg att ge sig, avlägsna sig. Jag undrar i mitt stilla inre om dessa slumpmässigt utblommande finnar verkligen är det problem ungdomen tror. Hur många passionerande förhållanden går om intet för att en finne tittade fram? Handen på hjärtat, om Cindy Crawford lade upp sig skulle jag knappast säga nej bara för att hon hade en finne i pannan.

Åter till Köpenhamn.

Eller vad fan. Skit i Köpenhamn. Bara för att det står Köpenhamn på en broshyr på dassgolvet så behöver man väl inte gå igång på alla cylindrar. Jag kan väl köpa hasch i Göteborg.