lördag, september 23, 2006

Extremsport

Redan de gamla grekerna, och tidigare än så kan det vara, som i det här fallet.

Jag snackar om den minoiska kulturen, den som uppstod på Kreta och antagligen gick under när den vulkan vars rester i dag utgör atollön San Torini exploderade, vilket gav upphov till en flodvåg som spolade bort denna högkultur som -- vilken ödets ironi -- om jag minns rätt, var den första med kloaker där skiten spolades bort.

De kanske ska räknas som greker de också? Jag vet inte säkert, men i likhet med andra utdödingar har de naturligtvis lämnat spår efter sig. Krukskärvor bland annat. En sak som de roade sig med var tjurhoppning och den avbildas ofta på gamla krukor från denna tid.

Nu ska man inte förväxla tjurhoppning med tjurrusning, denna spanska sedvänja som gjort Pamplona berömd. Nej, tjurhoppning går till så att man istället för att springa undan när en tjur rusar emot en tar tag i tjurens horn och med hjälp av dessa svingar sig över tjurens rygg, gör en volt och förhoppningsvis landar på fötterna bakom den snopna besten. Jag har aldrig sett detta praktiseras i verkligheten, men skulle gärna vilja göra det och kanske allra helst i en lite moderniserad variant som kanske kunde locka till sig en del av dessa djärva ynglingar som faller för sporter med neonfärgade accessoarer, det som kallas "extremsporter".

Jag föreslår att möjligheterna undersöks att arrangera bilhoppning.

Jag tänker mig en bil som kommer emot en i, säg sjuttio knyck, till att börja med. Man kastar sig emot den framstormande bilen, låter händerna lätt ta stöd i motorhuven, eller kanske taket (här öppnar sig möjligheterna till klassindelning efter teknik, som fjäril och bröst inom simningen, eller dubbeltrapp inom skytte. Parhoppning är inte uteslutet), och svingar sig med en volt över karossen. Det vore allt en elegant uppvisning som torde locka stora åskådarskador och tänk bara vilken förtjusande rysare om någon tajmar fel och blir till mos.

Jag är också öppen för en variant där man inte ens bryr sig om att röra bilen utan bara hoppar över den. Här finns chansen för Patrik Sjöberg att göra stilfull comeback i sportsammanhang. Ingen kommer heller att klandra honom ifall han skulle vilja dra en lina eller två innan för att samla sig inför den här lite riskabla sysselsättningen.

Man kan ju för övrigt undra om inte Holm, Sjöberg och de andra inte redan tänkt att de som fotgängare faktiskt skulle kunna hoppa sig ur en farlig trafiksituation, att bättre kunna motivera den enorma träningsinsats de faktiskt lagt ner med att de förenar både nytta och nöje.