lördag, september 30, 2006

MSF0M0CG

Jag tänkte kolla hur bra Google är.

En gång till:

MSF0M0CG

Genetiskt sett är jag till 50 % smålänning. Det är farsan som jag kan skylla på där. Mina fastrar, som har bott i Stockholm i snart sextio år, får något triumferande i blicken när de påpekar att Lena Philipsson minsann också är småländska. Själv ligger jag lågt.

En enveten släkting som jag inte har närmare koll på har benat ut min farmors ursprung bakåt i fyra generationer. Således kan jag doppa tårna i den småländska 1700-talsmyllan, åtminstone i överförd bemärkelse (vad det nu betyder).

Det är fascinerade att se att människornas rörlighet är ett fenomen som tycks ta sin början kring förra sekelskiftet. Innan dess var man fast i sin bondhåla. De där (som jag föreställer mig) kortväxta och kärva bönderna framlevde sina liv generation efter generation i samma byar i trakterna kring Jönköping där jag antar att livet kretsade kring att bygga gärdsgårdar av stenbumlingar mödosamt uppbrutna ur en mager åkertäppa samt att envetet be till Gud att ryggvärken detta gav upphov till skulle försvinna. Namn som 'Israel' och liknande tyder på självmordsbombartendenser eller möjligen djup religiositet, beroende på hur man ser på saken.

Jag saknar visserligen all form av gudstro, men snål som en smålänning, det är jag minsann. Vissa ryggar tillbaka inför ordet snål. Det har en negativ klang. Vissa kanske vill säga sparsam. Vissa vill påpeka att de snarare än att vara snåla väljer vad de lägger pengar på, men jag tycker att det är dags att bejaka ordet snål. Jag har helt enkelt en låg omsättning. Om man inte låter sig luras att köpa en massa onödigt skräp så behöver man heller inte matcha dessa onödiga utgifter med hög inkomst.

Till saken: Jag var inne på en av dessa otalet dating-sajter som finns. Istället för namn får man en konstig kod, i mitt fall MSF0M0CG, så att man inte ska kunna kontakta intressanta representanter för de motsatta könet utan hallicksajtens förmedling. Helt plötsligt är det någon som vill ha kontakt. Haken är att man måste bli vad som kallas "premiummedlem" för att kunna besvara kontakten. Scientologvibbarna blir inte mindre när man inser att detta kommer att kosta 995 spänn. Så om damen ifråga har lite koll på dataläget tänkte jag att hon kanske kunde googla på MSF0M0CG och hitta mig utan den tyska firmans inverkan. En fåfäng förhoppning.

Jag blir avundsjuk på de mina småländska anfäder. Det må ha varit trångbott, kallt och fullt med löss i deras små stugor, men nog fan såg de till att skaffa sig dussinet barn per skalle. De visste att förvalta sin tid. Min tv har nu varit trasig i tre veckor. Jag saknar den inte.