torsdag, oktober 05, 2006

Mul- och klövsjuka

Jag vet med säkerhet när jag först hörde talas om denna smitta som väl egentligen inte är dödlig men försämrar avkastningen i jordbruk och som alla vet, money talks: då får hela djurbesättningar kasta in handduken.

Det var i ett uppbyggligt Kalle Anka-äventyr som viruset dök upp framför ögonen på mig första gången. Kalle läxar upp de för tillfället uttråkade knattarna genom att låta dem ta på sig någon slags föregångare till virtual reality-masker (vi snackar sent sjuttiotal) i vilka de kastas in i en omvärld som förstoras steg för steg och i samma takt blir alltmer hotfull. I början jagas de av jämnstora kyckligar och i slutet av agressiva mul- och klövsjukevirus. Ändå tror jag inte att sjukdomen biter på ankor.

Jag trodde först att ordet mul- och klövsjuka var påhittat. Det lät alldeles för trevligt och gulligt för att vara en skräckinjagande sjukdom. Men när jag efter hand stötte på ordet utanför Disneyland så insåg jag att den fanns på riktigt. Det här är nog för övrigt den första och enda gången som ett hot sprider sig från idylliska Disneyland till verkligheten och inte tvärtom. I alla fall i mitt medvetande. Inte för att jag någonsin trott att det är den gode Walt som skapade den i ett försök att förgöra världen, men för mig är sjukdomen för alltid förknippad med Kalle och knattarna.

Som tur är drabbas inte människor, vad jag har förstått, eller oturligtvis, för tillfället. Jag såg just en bild på Basshunter och vad värre är, att han har mängder av hängivna fans som på bilden omgav densamme. Genast kopplar tankarna över till vilka som egentligen förtjänar att leva på denna planet. Man formulerar brutala tankar i huvudet som dock sällan uttalas, i stil med: 'NN borde skjutas' och liknande.

Jag funderade över att formulera mildare varianter, såsom: 'Jag önskar att NN drabbades av mul- och klövsjuka'. Det skulle ge ett Hem till gården-förmildrande töcken över det hela, en tankens motsvarighet till att räkna till tio innan man slår. Men nu biter inte mul- och klövsjuka på människor. Inte ens på den som har musiksmak som en kossa.