fredag, augusti 04, 2006

Vive TV5!

Man blir trött på den ensidiga anglosaxiska vinklingen på nyheterna i Sverige. I alla fall jag. Trots att antalet arbetslösa journalister överstiger mängden flugor som kretsar kring en hästskit, modell större, har inte SVT vett nog att skicka en enda fransktalande reporter till krigets Libanon. Borde finnas drösar av dem. Inget mindre än en skandal.

Lyckligtvis kan man tack vare allt större bandbredd på nätet (undrar förresten hur många "out there" som vet vad som egentligen menas med "bandbredd"; ett tämligen diffust begrepp, naturligtvis myntat av en språkligt handikappad ingenjör och jag minns bara att det dyker upp lite här och var i olika sammanhang utan att jag exakt kan redogöra för härledningen, hör väl hemma i radiofrekvensernas förlovade värld från början, frekvensmodulering och liknande) numera titta på tv från andra länder. Synd då att antalet personer med språkkunskaper utöver svenska/engelska i det här landet sjunker som en sten. På gymnasiet har man ju inget för att läsa språk när det är likvärdigt att istället välja kurser i att åka skateboard eller dreja istället. Leve valfriheten och lockbeten till lata elever! Snacka om avrustning av landet.

Man nu kan man behändigt läsa vad Aljazeera har att säga:

http://english.aljazeera.net/HomePage

och nu har jag upptäckt TV5:s sändningar på nätet (ingår ju naturligtvis inte i comhem:s kabelstandardutbud som måste tillfredsställa pöbelns dunkla begär):

http://www.tv5.org/TV5Site/programmes/accueil_continent.php

Intressantast att kolla på de afrikanska nyheterna där man blir varse allt möjligt smått och gott som man inte kände till och kan konstatera att de lustiga huvudbonaderna ännu är på modet bland kontinentens diktatorer.

Roligast var att se inslaget om hur ett gammalt kvarter i Dakar där medicinmän och allehanda trollkarlar sedan urminnes tider hållit till jämnades med marken för att ge plats för byggandet av en motorvägsviadukt. Medicinmännen hämnades genom att läsa en förbannelse över bygget som helt sonika avstannade eftersom arbetarna av rädsla vägrade jobba, vilket har försenat byggandet av hela den stora ringleden runt staden, vari viadukten ingår, med över två år.

Nu var väl det inte riktigt sant. Ordet "Artisan" visade sig inte betyda "medicinman", vilket jag hoppades, utan "hantverkare" och riktigt var nyhetsvärdet i inslaget låg lyckades jag aldrig uppfatta. Så bra är jag inte på det franska språket. Men det ska medges att de pratar en mycket mer välartikulerad variant nere i Afrika än i det slafsiga uttalets Paris.

Så än vill inte fransoserna släppa taget om sina gamla kolonier. När ska italienarna börja sända nyheter riktade till Etiopien och tyskarna till Namibia? Jag väntar. Och så önskar jag att jag kunde spanska och kunde få lite inblick i den sydamerikanska kontinentens väl och ve.