söndag, juli 30, 2006

Turn! turn! turn!

Tydligen har the Byrds gjort låten. Jag har svårt att tänka mig en mer livsbejakande titel. Jag vet inte vad som åsyftas, men att vrida och vända på sig har människan gjort i alla tider och naturligtvis bara med befruktning i sinnet. Lägg av, så är det. Polisonger utgör ingen skillnad. Vet inte vad just ordet 'Byrds' ska anspela på, jag är så kass som det är redan på engelska att jag för säkerhets skull slår upp ordet utifall det ska finnas i ordlistan. Gör det inte. I helvete att det gör. Så vad handlar låten om?

Oj, förlåt, jag är korkad: sex och droger naturligtvis och anledningen till att jag ens ställer frågan är att vi snackar om en tidsepok då begrepp som sublimitet, undertext, budskap och liknande gjorde sig gällande i popkulturen. Idag måste allt serveras på ett fat, klart och tydligt.

Eller så kan kan man leta efter referenser till Illiaden i 'Boten Anna¨.

Man får leta länge.