lördag, augusti 05, 2006

Ja,må han leva

I morse hörde jag att någon härintill fick sin födelsedag firad. Det är nackdelen med värmen att behöva sova med balkongdörren öppen. Å andra sidan är det ingen större uppoffring. Firandet tog inte sin början i okristlig tid och jag väcks hellre av att folk visar sin uppskattning för varandra på morgonkvisten än av ett eländigt gräl mitt i natten. Och jag väcktes inte heller av detta. Mitt indianjag hade redan legat på lur tidigare än så. Jag har en "paint the fence-personlighet" (*) som hugger på allt som rör sig redan klockan sju oavsett om de med slips är i görningen eller inte.

På den tiden man själv blev väckt på sin födelsedag var det helt fantastiskt, man sov lugnt fram till uppvaktningen och vaknade först när ens syskons och föräldrars hyllning hördes utanför dörren. Nu hade det varit jobbigt med en sådan grej just eftersom man inte skulle ha vetat på förhand exakt när de skulle komma. Sådant rörde en inte i ryggen som åttaåring. Nu skulle det snarare innebära ett hot än en välkommen uppvaktning om ens kompisar sade att de skulle komma och uppvakta någon gång under morgonen men utan att precisera när exakt de hade tänkt sig.

Har detta att göra med att tiden mer eller mindre står still under barndomen eller är man obekväm med att bli påkommen med, vad vet jag, eller finns det en annan förklaring?

Det är så kineser brukar utföra avrättningar: fången får inte reda på tidpunkten. Att barn inte avrättas i Kina beror säkert enbart på att tortyren inte biter på unga som inte förstår tidens gång. Fast jag håller det inte för osannolikt att de skjuter barn också i det där fantastiska landet som Göteborg med näringsliv okritiskt fjäskar för så oerhört med sin jävla ostindie-jolle.

Jag har fått för mig att få människor numera föds i augusti, i alla fall vad gäller planerade graviditeter vilkas andel jag inte har en susning om. Detta eftersom de flesta kvinnor föredrar att inte vara gravida under de hetaste sommarmånaderna. Är det således bara frukterna av otroheter och folk som inte kunnat behärska sig som firas i dessa rötmånadstider?

En hyllning av människans rätta sexuella natur kanske?

(*) Kan ni inte er Ralph Macchio?

1 Comments:

Blogger Hanna said...

Det har du rätt i. Aftonbladet kan väl knappast heller anklagas för att vara sanningens källa...

11:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home