lördag, augusti 05, 2006

Hundra falska fakta

Jag kollar runt bland bloggar och ser att det är på modet att bekänna hundra saker om sig själv. Lite till mans tror jag att vi snarare vill försöka dölja oss inför omvärlden oavsett om det kallas bekännelser. Bättre då att ljuga på rakt av. Jag tror den nyfikne har mer att hämta i mönstret av totala osanningar än tvärtom. Dessutom är det svårare att ljuga och kanske just på det sättet mer avslöjande. Här är hundra lögner om mig:

1. Jag trivs bäst i öppna landskap.
2. Jag ger ofta pengar till folk som skramlar med bössa.
3. Jag har besökt pyramiderna i Egypten och plågan över att befinna sig i de trånga fuktiga gångarna med tusentals ton sten över huvudet och njutningen av att hela tiden lite oförhappandes kunna gnida sig mot den där tjejen framför gick ungefär på ett ut.
4. Jag brukar vanligen få min vilja fram, förr eller senare.
5. ---
6. Jag ser ovanstående (nummer 5) som en vit lögn.
7. Jag betecknar ofta något som "klockrent".
8. Jag tycker att en tavla ska "föreställa någonting".
9. Jag ser ofta på video med polarna och drar gärna favoritrepliker.
10. Jag umgås helst i grabbgäng.
11. Jag är morgontrött.
12. Jag äter alltid flingor till frukost och skulle bli arg om denna rutin bröts.
13. Jag tycker att hip-hopen aldrig har varit bättre än nu.
14. Jag har kört över många djur och aldrig stannat och tittat efter hur de klarade sig.
15. Jag gillar sol och badsemestrar.
16. Jag tycker inte att riksdagens ledamöter gör skäl för sin lön.
17. Jag har svårt att hålla i pengar.
18. Jag har förstått vad "de grå tinningarnas charm" innebär.
19. Jag upplevde en fyrtiograders värmebölja i Grekland och upptäckte att jag njöt av att inte vara den som led mest.
20. Jag tror att vi lever på denna jord för att uträtta någonting.
21. Jag är en given ledare, något som faller sig naturligt för den som hunsat småsyskon sedan barnsben.
22. Jag drömmer om att ha sex med en negress.
23. Jag har alltid velat ha ett husdjur, det har bara inte blivit av att något blivit köpt.
24. Jag putsar ofta fönsterrutorna -- herregud, vad skulle grannarna tro annars?
25. Jag tror att inga svenskar är dopade.
26. Jag sätter mig helst längst bak i biosalongen så att det känns som att se på tv.
27. Jag avskyr att äta lever.
28. Jag är lyckligt förskonad från dödsfall i den närmaste familjen.
29. Jag kan ibland stanna till vid ett stort bygge där man pålar och inte gå därifrån förrän jag följt med från början till slut när en hel betongpåle tryckts ända ner i marken, ett beteende som berättat vid en analyssoffa antagligen skulle göra succé.
30. Jag tror på ett högre väsen, men kanske inte en gud, som, tja, har "fixat" allt det här vi kallar... allting?
31. Jag har alltid haft en idol, även om föremålet för min beundran har växlat.
32. Jag dricker öl bara för att det är gott och älskar att botanisera bland nya sorter.
33. Jag gillar att klä upp mig.
34. Jag älskar gitarrhjältar och vill själv gärna vara en.
35. Jag har ett litet födelsemärke på kroppen som av naturliga skäl ytterst få har sett.
36. Jag undviker offentliga omklädningsrum eftersom det smärtar att behöva visa upp ovan nämnda märke för någon som inte är speciellt utvald att åtnjuta just den ynnesten.
37. Jag lär mig sällan nya ord.
38. Jag förstår mig på Mellanösternkonflikten.
39. Jag bokar ofta biljetter och struntar i att hämta ut dem.
40. Jag har alltid velat bli elitsoldat och kände mig förfördelad efter mönstringen.
41. Jag gillar att meka med motorer.
42. Jag dricker vanligen mjölk direkt ur förpackningen.
43. Jag ger blod regelbundet.
44. Jag gillar styrketräning.
45. Jag ser en tjusning i ovisshet.
46. Jag tycker, i anslutning till ovanstående, ändå att rutin alltid är att föredra.
47. Jag ville egentligen bli jurist, helst advokat och sätta åt... tja,... ...allt och alla, helt enkelt.
48. Mina betyg räckte inte för att komma in på juristlinjen.
49. Jag försöker se det positiva i det mesta.
50. Jag skulle inte klara mig utan alla mina krukväxter.
51. Jag tror att folk som säger att de har huvudet fullt av idéer verkligen har det.
52. Jag tror att jag förr eller senare kommer att göra avtryck i historien.
53. Jag bevittnade en gång en fruktansvärd bilolycka och minns inget av alla döda och skadade utan bara det fantastiskt vackra ljudet av stål och glas som brakade samman.
54. Jag kan flera dikter utantill.
55. Jag hamnade en gång i scientologernas register men efter många flyttar verkar de ha gett sig.
56. Jag blev uppriktigt arg när Polen myglade sig in i EU.
57. Jag samlar på stövlar inspirerad av Caligula ('den lilla stöveln') och resterna av den nedraserade Stalinstatyn i Budapest och Nokia är favoritmärket.
58. Jag föredrar tv-program som ger mig chansen att skratta åt folk jag anser mig vara mer högtstående än.
59. Jag funderar på att ta med gitarren på en anställningsintervju för att se vad som händer.
60. Jag gillar Astrid Lindgrens böcker för de pittoreska beskrivningarna av småländskt lantliv.
61. Jag tycker att Lill Lindfors har fullständigt rätt när hon sjunger att "musik ska byggas utav glädje".
62. Jag trodde, när jag såg Björne första gången, att det faktiskt var en talande björn.
63. Jag skulle vilja ha glasögon för att kunna se smart ut, men tyvärr ser jag helt perfekt.
64. Jag tycker att Zlatan är ett geni.
65. Jag tycker att folk i andra länder är mer öppna än i Sverige.
66. Jag har alltid velat bli skådespelare.
67. Jag tycker att vi minsann har jämlikhet i det här landet, så sluta tjata!
68. Jag gillar rollspel.
69. Jag trivdes på mitt gamla jobb.
70. Jag sparar aldrig på några kvitton.
71. Jag dricker alltid lagom mycket.
72. Jag kostar alltid på mig "det dyraste".
73. Jag är vegetarian, naturligtvis av ideologiska skäl.
74. Jag kom hem en gång och upptäckte till min fasa att grannarna stod och bankade på min dörr utan att jag kunde förstå varför, vilket gav mig ångest.
75. Jag trodde när jag var liten att jag var något slags bortbyting.
76. Jag skulle skaffa mig skägg om bara skäggväxten var kraftigare.
77. Jag tror att alla människor besitter sunt förnuft.
78. Jag försöker lära mig en ny sak varje dag.
79. Jag har karaktär.
80. Jag känner lukter mycket starkt när jag blir rädd eller upphetsad, vilket ibland sammanfaller.
81. Jag tycker att världens coolaste artistnamn innehades av "Truxa", den danske trollkarlen.
82. Jag kan tycka att det är lite sorgligt att två parallella linjer aldrig möts, men bara på ett abstrakt plan.
83. Jag tycker att det finns en och blott en vackraste kvinna i världen.
84. Jag tycker inte om sagor.
85. Jag hade dödat Hitler om jag hade haft chansen.
86. Jag skulle vilja prova heroin, om inte annat så på min dödsbädd.
87. Jag är en schlagerfantast.
88. Jag skulle aldrig bära vita tubsockor.
89. Jag tror att det mesta är möjligt för den som är ihärdig.
90. Jag går regelbundet till tandläkaren.
91. Jag är mycket intresserad av heminredning.
92. Jag skulle vilja äga ett skjutvapen.
93. Jag skyller ofta mina tillkortakommanden på Staffan Westerbergs barnprogram.
94. Jag hade valt medialinjen om jag hade varit i den åldern idag.
95. Jag framhärdar i att allt Thåström gör faktiskt är punk.
96. Jag spelar ofta kort och hittar jag inga kompisar så blir det en och annan patiens.
97. Jag gillar att simma i bassäng.
98. Jag kan hålla andan i tre minuter.
99. Jag blir ofta besviken på mina medmänniskor.
100. Jag.

Jo, den sista. En Gombrowitz-pastich kanske, men främst: Man känner sig ofta som en stor lögn ibland.

Nu är det så att det smugit sig in ett faktarätt här ovan. En punkt är faktiskt sann. Man kan ju undra vilken.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Punkt 71?

5:00 em  
Blogger vaskrensarn said...

En i raden av lögner. Fast vem vet vad lagom är: "enligt lagen" egentligen, och inte denna trista folketymologiska skröna om drickande av öl laget om runt bordet.

1:02 fm  
Blogger KarinC said...

Du har helt rätt... det är mycket mer avslöjande med lögner. :)

3:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home