måndag, augusti 07, 2006

Back to the future

Hur är det med bebisar på flyg, sitter de baklänges? Sådana anordningar finns väl inte? När jag tänker efter så är småttingarna kanske rentav portade från flyget eller så får de sitta i sina anförvanters knä vilket är tydligt tecken på att säkerhetsbälten på flyg är spel för gallerierna precis som flytvästar och tvånget att stänga av alla elektriska apparater vid start och landning. Jag tvingas stänga av min cd-spelare under inflygningen medan den hjärtsvage pensionären bredvid ogenerat får låta sin pacemaker störa den känsliga navigeringsutrustningen.

Men bebisar är ömtåliga varelser, därför sitter de åtminstone baklänges i bilen. Antagligen borde alla göra det för att komma lindrigare undan vid krockar. Jag undrar hur svårt det vore att fixa till ett spegelsystem som tillät bilföraren att sitta baklänges i en väl skyddande stol och ändå hålla full koll på vägen framför fordonet. Jag tänker mig naturligtvis att speglarna ska infästas så att bilden av vägen framför blir rättvänd. Back- och sidospeglar kan då naturligtvis hivas all världens väg, det räcker ju att helt snabbt sänka blicken från framspegeln (som den borde heta).

Detta är naturligtvis en vid första påseendet idiotisk idé, vilket betyder att någon fransk uppfinnare redan måste ha tänkt i de banorna, eller åtminstone tassat i dess närhet. Kanske redan i början på 1900-talet när fördomarna om hur en bil skulle se ut inte riktigt hade cementerats ännu men där de tekniska begränsningarna fortfarande satte käppar i hjulet för djärva experiments genomförande.