måndag, oktober 16, 2006

Lukt och kyla

Jag tänkte att det får vara nog med att missbruka ordet doft. Nu ska här snackas dålig lukt, fast ändå inte stank, och då är det väl bäst att använda ordet lukt, även om det inte känns helt neutralt, snarare lutar lukt lite åt det illaluktande hållet.

En snabb association: Om man får välja att koppla ihop ordet "lukt" med ett av orden svensk, dansk eller norsk, vilket väljer man då?

Dansk naturligtvis!

Alla skrattar, och drar en lättnadens suck över att inte orden jude eller zigenare fanns att välja mellan.

Men lukt.... [vänta, nu hör jag Drexciya på min webradio, en tår fälls till minne av denne elektropionjär som dog alltför ung] och medan tåren föll glömde jag vad jag skulle säga och börjar om på nytt.

Men lukt...
... tycks också uppfattas olika beroende på temperatur. Just nu är det ett riktigt krig mellan otrevliga lukter i mitt kylskåp. Inget är på väg att förfaras, men säg den ost som låter sin stank utmanas av någon fullmogen representant ur, säg släktet Magnoliophyta (ja, gissa det ni, men ett tämligen smakligt stenfruktsbär kan jag tipsa om).

Nej, en ost med självkänsla (och det är nog det sista som lämnar osten -- långt efter stanken) skruvar snarare upp volymen på odören om den utmanas av en konkurrent från växtriket.

I slutet av åttiotalet sommarjobbade jag i mejeriavdelningen på en livsmedelsbutik. En stamkund såg lite ut som ringaren från Notre-dame och hon saknade antagligen liksom denne förmågan att med sina händer nå alla delar av kroppen som vilka i sin förtvivlade övergivenhet avgav luktsignaler (... --- ...) som alla vi andra också kunde uppfatta.

Herregud, redan romarna badade i badkar, ska det vara så jävla svårt! Hennes dagliga ankomst i butiken kunde jag lätt detektera när stod inne bland yoghurtförpackningarna. Jag undrar fortfarande om det berodde på att luften därinne kyldes ner så fort, att detta alltså påverkade förmågan att uppfatta stanken.

Butiken brann ner 1989 så svaret på frågan är i höljd i evigt dunkel. Magnoliophyta är för övrigt det släkte som Hallon tillhör.