lördag, oktober 14, 2006

"...för hans tidlösa kamp mot de rena underklädernas tyranni"

Nya linser, men omvärlden är sig dessvärre lik om än att den tycks lite skarpare och därmed möjligen lite hotfullare, om man är på humör för den sortens tolkningar. En realitet som linsens optik inte kan göra något åt är gamla kärringars sminkning. För den är det inte tal om att mina nya linser kan hjälpa till med någon skärpa. Trötta svarta streck runt ögonen som flyter ut i groteska masker. Och läpparna ska vi bara inte tala om.

Men så var det dags för lite innehåll att matcha rubriken. Jag tycker att motiveringarna som svenska akademien med sin ständige sekreterare i spetsen svänger sig med sällan är just motiveringar utan snarare beskrivningar av författarnas böcker. Inget ont i det, men man glider bort från ordets betydelse. Hur vore det med ett "För han är så jävla bra". Veckorevy-nivå, javisst, men en motivation och ingen beskrivning.

För ett tag sedan köpte jag strumpor på H&M som var märkta med veckodagarnas namn. Det är naturligtvis meningen att man ska matcha med veckodag. Det Stora Företaget ger moraliska anvisningar om hur ofta man ska byta strumpor. Ett par varje dag, annars är man en slashas, alternativt bacillskräckande kontrollfreak. Det skulle vara kul om de vågade lansera strumpor för uteliggare märkta med veckonummer eller kanske snarare månadsnamn. Eller om de skulle rikta sig enbart till följeslagare av skeppsbrutna män, ett i realiteten mycket begränsat kundsegment, vilka säkert gärna skulle vilja köpa ett set om dussinet par strumpor där alla var märkta med "Fredag".

I min lilla etta upplever just nu gruppen The Human League en storslagen revival. Jag gillar i stort sett allt de gjort fram till och med skivan Dare! Undantaget är Don't you want me som jag avskyr. Jag lyssnar sällan på texter, men THL är baskemej ett undantag. Besynnerliga futuristiska historier om allt från negativa hitlistplacering till lönnmördare, därtill ljuvlig musik.