lördag, oktober 14, 2006

Dans i natten

Om någon frågar: "Var det kul igår?", så ska man vanligen tolka det som en mer än vällovligt tydlig antydan om att alkoholkonsumtionen dagen innan var högre än den borde varit.

Likväl var det den kommentar min svägerska fällde till sin sjuåriga dotter då hon vaknade upp förra veckan efter att jag hade "vaktat" henne (som uttrycket lyder).

Om det hade rört en vuxen person hade kommentaren varit befogad.

Fast nu var det bara på skoj. Jag hade påstått för tösen att jag inte kom ihåg vad hon hette och därför försökt att som kom-ihåg-grej skriva hennes namn i pannan med en spritpenna. Hon kontrade sedan med samma grej, naturligtvis. Vi jagade varandra ett tag och det slutade med att jag gav henne en klassisk "tatuering", ett ankare på överarmen, något mer än en sjöman vaknat med under åren. Min högerarm blev rätt prickig, den också.

När den lilla damen hade somnat läste jag lite ur Nancy Spungens mammas biografi över sin dotter. En ledsam historia.