lördag, oktober 21, 2006

Jorden, sedd ur valfri vinkel

Imorgon ska jag vara fadder till min brorson på hans dop. Mina fyra andra syskonbarn uppvisar en klädsam genetisk likhet med mig, men den här rackarn är bara fet och sur. Jag får väl ge honom något år och se om han blommar ut. Antagligen är det så. Jag var själv fet och sur i den åldern och håller tyvärr på att gå tillbaka åt det hållet själv. I ärlighetens namn så innebär väl fadderskapet väl att jag ska svara för hans kristliga uppfostran om hans föräldrar av någon anledning går och dör.

Hm.

Hans andra dopnamn för tankarna till resande så jag tänkte först ge honom en sextant som dopgåva, innan jag insåg att sextanter nästan var omöjliga att få tag på och att begagnade exemplar kostade runt 5000-6000 spänn. Jordglob blev mitt andraval och till slut fastnade jag för en uppblåsbar sådan. Globerna i normala prislägen var mer än vällovligt plastiga.

En uppblåst jord kan ju även storasystrarna leka med.