torsdag, oktober 19, 2006

För övrigt anser jag att Carthago bör hällas ut

Den drink jag druckit som minst motsvarade det snurr i huvudet som namnet gav anledning att vänta var en som hette 'Carthago'.

Jag drack min första och enda Carthago i Grekland.

Namn förpliktigar, åtminstone ett som detta och för den som inte känner igen ordet kan sägas att det är namnet på en stad som en gång låg på Afrikas nordkust, en stad som låg i ständig fejd med det antika Rom. Sådant gör man inte ostraffat: till slut löd romarna den vältalige Catos ständiga uppmaning att jämna staden med marken.

Naturligtvis väntade jag mig en reaktion av lika omstörtande slag i skallen, åtminstone i symbolisk bemärkelse, men det hände i stort sett ingenting, om man inte räknar med en lätt känning av begynnande huvudvärk.

Nej, drinken hade inget med staden att göra, förklarade bartendern. 'Carthago' var ett inhemskt bilmärke, en smula gammalmodigt, men ansett som pålitligt där nere. Den förre ägaren till baren hade ägt en bil av just detta märke och hade kört av vägen i sin bil och dött. Drinken var komponerad till hans minne och i och med kopplingen till bilkörning var den naturligtvis alkoholfri.