måndag, december 25, 2006

Rom byggdes på ett antal dagar

Jag har länge letat efter ett svepskäl för att få med staden Roms gamla stadsmur i det här sammanhanget. Om muren haft öron skulle jag nu kunnat ropa:

- Hallå! Du är med.

Och inte hade han behövt visa leg heller, drygt tvåtusen år som han är. Om det nu är en han. Han är snarare en hermafrodit. Stadsmur på italienska är maskulint, "il muro", i plural svajar könet betänkligt, "le mura". Man vet varken hit eller dit och det är naturligtvis ingen icke språkvetare som har koll. Exakta regler skiter vi i för tillfället.

Vanligtvis stoltserar staden Rom med sitt miniatyrskansen av sönderslagen marmor. Inget ont i Forum Romanum, men jag blev mer imponerad vid mitt besök i den eviga staden av den nästan tio meter höga antika tegelmur som omgärdade staden ännu till viss del.

Det är mäktigt. Det är historia. Sedan var jag ute sent på kvällen och letade runt längs muren och råkade så när i famnen på allt annat än tillmötesgående zigenare och uteliggare, men det är en annan historia.