måndag, december 25, 2006

Katter bör inte bära pistol

Jag är tämligen förtjust i klotter och funderar över anledningen därtill.

Den första är naturligtvis att grafitti är ett uttryck för det fria ordet avpassat för folk som inte är vana att briljera med bisatser.

Den andra är att det är snyggt. Jag brukar hålla mig till att stora målningar är snygga, men det vete fan om jag inte tycker att även tagsen, om inte snygga, så i alla fall att de utgör en slags opposition mot ursprungsmaterialet, en protest mot idioterna som med mantran om evig tillväxt vill lura alla att tro att människans enda överlevnadsmöjlighet är att se till att större kvantiteter avgaser sprids i atmosfären (där hoppade jag över ett par steg i konsekvenskedjan, om nu räddhågsna ekonomer utan eget förnuft undrade vad som hände).

Det tredje skälet, som egentligen inte är fristående, är att man bör ha en viss förståelse för människans strävan att bli odödlig, vare sig det gäller klotter, som förekommit sedan människan lärde sig skriva, eller...

...kort sagt att den känsla av att vi alla ska dö, kanske inte blir lättare att fördra, vad vet jag, men på något sätt känns lite mer fjärran när man ser sin "tag" susa förbi. Alla kan ju inte likt Jan Guillou dagligen slicka i sig omgivningens uppmärksamhet som en belåten katt.

Tänk om man bara hade tre slags sillar att välja mellan för att vara lycklig. Man kanske skulle kräva att bli lobotomerad. Eller börja med heroin. Finns inte ens i vanilj.

1 Comments:

Blogger Masoud said...

Graffiti är fint!

God jul och gott nytt år!

9:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home