lördag, december 16, 2006

Basshunter anno 1986

Jag kollade in musikbyråns senaste program och fick en vetenskapligt trovärdig förklaring till det instinktiva hat jag känner gentemot skitbandet Fibes, oh fibes.

De visade sig vara djupt influerade av åttiotalets Darin-artister: Toto, Bonnie Tyler och Lionel Richie.

Jag som aldrig lyssnar på reklamradio kan ibland nästan få ett leende på läpparna när jag hör en gammal usel hitlåt som jag lyckats undvika i tjugo år. Men när jag i inslaget hörde 'Total eclipse of the heart' med Bonnie Tyler blev jag bara arg och ledsen. Något mödosamt och sorgfälligt ihoplappat inom mig brast.

Låten är en sinnebild för en korkad mänsklighet som sätter sig i bilen trots skenande växthuseffekt, en symbol för alla dessa hjon som bänkar sin framför allsång på Skansen och om forskning om ett dödligt virus som skulle utrota detta patrask pågick skulle jag vara beredd att skänka en stor summa till detta ändamål.