torsdag, november 02, 2006

Negresserna i det gröna

Sveriges Radio har olika omgångar försökt snärja en yngre, och som det antagits, ointresserad publik. Det är ju så alla pucko-ekonomer resonerar: det är tittare/lyssnare/köpare mellan 20 och 30 år som gäller och dessa ska lockas lyssna/titta/köpa genom att man på ett så subliminalt sätt som möjligt säger "kuk och fitta", vilket väntas fungera för att hålla dem kvar.

Du sitter ju till exempel och läser denna smörja!

Ett tag skulle man väva in nyheter som antogs tilltala en yngre publik. Så var fallet när sångaren i det franska bandet 'Les negresses vertes' dog av en överdos heroin. Nu när man har internet är det inte svårt att hitta rätt datum. Men man ryser lite. Så länge sedan: 1993, alltså! Jag minns det just eftersom det var ett av de tidiga försöken med riktade nyheter.

Men jag antar att det måste till att någon som Bono eller Darin knarkar ihjäl sig för att denna riktade nyhetsrapportering ska funka.

Så vad väntar ni på: Bono och Darin! Se till att knarka ihjäl er nu, fort, så att ungdomarna får det där förväntade samhällsengagemanget!

Jag tänkte på den där fransosen i rännstenen när det gällde vad färger symboliserar. Att vara svart i det gröna har väl ingen särskild lockelse i sig. (ledsen alla GAIS-are) Däremot har jag alltid velat vara uppe i det blå.

Där kan jag tänka mig att stanna för evigt: uppe i det blå.