tisdag, oktober 31, 2006

Prospect till Hell´s Angels i 852 000 år

Det där var bara en höftning. En exakt beräkning är svår att göra, men jag höftade som sagt till en bedömning av hur lång tid det skulle ta för den här fastighetens bostadsförenings ordförande att få ta på sig den åtråvärda västen, färdigpinkad och klar, efter att han gett sig fan på att gå med.

Det här rör sig alltså om en oäkta bostadrättsförening. Den förre ägaren av fastigheten, som är Göteborgs nyaste uppkomling på fastighetsmarknaden och sålunda en hal jävel, behöll en dryg tredjedel av lägenheterna i eget namn när ombildningen till oskäligt pris skedde för ett år sedan. En trejedel av hyresgästerna nappade, så ägandeförhållanderna är: 1/3 äger fastighetshajen, 1/3 är bostadsrätter, 1/3 är hyresgäster.

Och nu står det en soffa i entrén sedan ett par dagar. Det är inte en ovanlig syn att de på korttidskontrakt som hyr av hajen via en eller annan bulvan, dumpar halva sitt bohag i pappersåterlämpningsrummet, eller något annat olämpligt utrymme i källarregionerna, när kontraktstiden går ut (och röker och fimpar i trappan och tja... den stilen), men denna gång var det extra lustigt eftersom vederbörande lämnat efter sig en lapp i soffan med texten: "hämtas snart".

Jag påpekade för ordföranden (själv köpte jag naturligtvis aldrig lägenheten: gör man det till rådande marknadspris finns det ju ingen vinst att hämta hem) nu i kväll när jag mötte honom i porten då jag skulle iväg till affären för att köpa godis, att det där "snart" även ur en soffmässig synvinkel väl måste anses ha passerats med råge.

När jag kom tillbaka från affären såg jag den kraftfulla attacken: En postit-lapp hade satts på soffan. Den krävde att soffans ägare gav sig till känna och att datum för "snart" specifierades.

Så han lär få sin Hells Angels-väst.

"Snart."