måndag, oktober 30, 2006

De sammanflätade ödenas slott

Här sitter man med spänning och väntar på en ny bok av Italo Calvino med ovanstående titel. Ny på svenska, bör kanske sägas, eftersom det är 21 år sedan detta litterära geni alltför tidigt gick bort. Jag har den faktiskt på italienska, men Calvino skriver alltför snårigt för att jag ska klara av det i original. Första meningen lyder ungefär sisåhär, och det kan ju vara intressant senare att jämföra med den riktiga översättningen och se om jag har uppfattat sakerna rätt, antagligen inte:

"Mitt inne i en tät skog ger ett slott tak över huvudet åt resande som överraskats av mörkrets inbrott: riddare och möer, hela hov och enkla fotvandrare."

Ja, inte är man någon hejare på det där direkt.

Calvino ska, om jag har förstått saken rätt ha skapat en massa sammanlänkande berättelser genom att lägga Tarot-kort, men jag kan i vanlig ordning ha missuppfattat det hela.

Hur som helst kom jag över boken för en tia på stadsbiblioteket. Den hade gallrats ut, som det heter. Men reglerna för vilka böcker som ska gallras ut verkar grumliga. T.ex. verkar det som att Gamlestadens bibliotek har som rutin att vid återlämnningen genast gallra ur äldre böcker som lånats. Man kan ju tycka att de borde kolla upp om boken i fråga finns att låna på något av stadens andra bibliotek först, men så tycks inte ske. Jag lånade, läste och näst intill förhäxades av den tunna boken "Tunneln" av Sabato, som jag lånade i Gamlestan, därför att den bara fanns där. Veckan efter att jag lånat den fanns den inte där då jag kollade om den var inne (jag skulle tipsa någon om den, eller möjligen läsa om den).

Samma sak med "Exemplariska självmord" av Vila-Matas. I den samlingen blev bara en novell läst innan jag måste cykla tillbaka med den till Frölunda. När jag ville återuppta läsningen visade det sig att den inte längre finns där.

Å andra sidan kan man ju sätta det i system att låna intressanta böcker på Gamlestadens bibliotek, lämna tillbaka och snabbt sno åt sig dem från fyndlådan.