söndag, november 19, 2006

Varför kommer körsångare undan

Min tv lade av någon gång i september och jag saknar den förvånansvärt lite. Till saken hör att man kan se de flesta intressanta program på webben. Vi snackar då om de program svt producerar själva, sålunda innehar rättigheterna till och därför kan lägga ut. Hade jag gillat 'Vänner' så hade det inte funkat, men i såna fall hade man med lite självinsikt kunnat stoppa in fingrarna i vägguttaget istället. Jag ser främst på Kobra och På spåret. Det räcker mestadels, även om jag tycker att det första avsnittet av Böglobbyn var underhållande. Kanske att tempot var en smula långsamt men i den massiva kritiken av programmet (som behandlade krocken mellan frisbeegolf och bögsex i naturen) håller jag bara med om att de kanske skulle snackat med några bögar som inte stack till skogs och letade färska rövar på lunchrasten. Jag gillade vinkeln. Det kändes lite bisarrt och därmed uppfriskande att en aktivitet som i alla tider ansetts skamlig nu behandlades på jämställd nivå med töntsporten frisbeegolf. Jag dejtade en tjej en gång på en annan, bögsexfri, frisbeegolfbana i stan. Hade varit mångdubbelt roligare om det legat sodomiutövande par längs banan.

Jo, körsång var det. Under vinjetten som avslutar På spåret så ballar i vanlig ordning sångaren i husbandet ur. Precis som alla körsångare kan han inte hålla käft när han inte har en text att sjunga utan istället brister han ut i oartikulerat svammel: ba-la-tra-pa-kabarala-ka-fapa-su-a-a-a-a-o-la-balla-pra-tralla-ha och så vidare. Ska det verkligen tillåtas? Ok, det är irriterande men de får väl fjanta sig om de vill. Jag undrar bara vad det är för märklig drift som gör att de inte kan hålla tyst när de hör musik. Om de istället hade känt ett oavvisligt tvång att dra ner brallorna och onanera så hade allmänheten antagligen inte varit lika överseende. Och vad är det de håller på med annat än onani i överförd musikaisk betydelse, om jag får fråga.