lördag, november 18, 2006

Jag hade honom på kornet igår

Det kanske inte vore så dumt med en kameramobil ibland. Igår missade jag ett fototillfälle. Om någon skulle få för sig att ge ut en praktfullt illustrerad och påkostad presentbok betitlad 'All världens idioter', så skulle jag, om jag haft med kamera igår och, detta är viktigt, kommit mig för att fotografera, det är det man ofta missar och sedan grämer man sig i eviga tider över det förlorade ögonblicket, om allt hade klaffat, kort sagt, hade jag kunnat förse denna bok med en mycket passande omslagsbild.

Maken till korkad fjant har inte korsat min väg på flera år, i alla fall inte någon som gjort mig så upprörd utan att jag inte kunnat analysera den exakta orsaken. Hela hans väsen utsöndrade obehag. Men det är väl det som ligger i idiotins natur: man blir upprörd och äcklad och kan inte längre tänka klart. En sak i alla fall: hans inställsamma flin liknade det som den engelske komikern Rik Mayall (anarkisten i Hemma värst) kan klämma fram när han ska föreställa otrevliga typer som den sliskige parlamentsledamoten Alan B'Stard (tror jag att han hette).

Den här idioten vikarierade på den skola där jag jobbar, en inställsam smilfink med överlägsen attityd som jag såg uppträda hånfullt mot elever. Fet och ful var han också och på sin lediga tid ägnar han sig säkert åt körsång.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

men vad gjorde han? förutom att se korkad ut? Man blir ju nyfiken!

9:06 em  
Blogger vaskrensarn said...

Han klev oförhappandes in under ett prov där jag vaktade och ville avbryta. Genom ett missförstånd var det oklart hur länge eleverna fick sitta kvar. Har de fått två besked så tycker jag de har rätt att följa det för dem mest gynnsamma. "Du kommer ändå inte att klara fler uppgifter", kläckte fjanten ur sig till en elev. Jag grämer mig för att jag inte bad honom dra åt helvete, men jag blev överrumplad. Sedan skulle han prompt fylla i inlämningstider på alla papper och förnedrade de som skrev fel på antalet inlämnande papper. Och så den obehagliga blicken.

6:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home