lördag, november 04, 2006

Alla vägar bär till Östberlin

Det går, eller har gått, ett talkshowprogram på tv som heter Robins, lett av en skånsk komiker med det namnet (i grundform singularis, får man förmoda). Efter att GP:s enfaldige tv-krönikör haussat programmet medan media i övrigt varit knäpptysta så kan det värsta befaras. Jag kollar in några av sketcherna på webben och de är väl ok, lite halvtaffligt regionalt visserligen, men alls inte så att man kan beskylla det för att hålla norrlandsnivå. Vad det än rör sig om kan man inte ställa krav på att det ska vara perfekt från början. Kollade också in filmkrönikan och inser att Borat var bättre än jag trodde. Skönt, det tär på krafterna att bara bli besviken.

Alla helgons dag, har inte Bowie gjort än låt som heter 'All saints'? Visst fanns det en tjejgrupp med det namnet, jag har faktiskt en skiva med dem, men hur var det med Bowie? Jovisst ligger den som bonusspår på Low, en gammal favorit. Subterraneans är favoritlåten i längden och den inledande Speed of life fick mig, då det begav sig, att bli eld och lågor bara efter några sekunders lyssning. Det var inte så länge sedan det begav sig för min del. Jag snöade in på Bowie ordentligt för bara tiotalet år sedan. Säga vad man vill om Berlinmuren och mänskligt lidande, men inte kan det väl göras någon intressant musik i Hansa-studion (by the wall) längre?

Vad har egentligen ersatt Berlinmuren som symbol för mänsklig grymhet och det absurda i tillvaron? Visst finns det knäppskallar i världen, antagligen fler och farligare nu än någonsin tidigare i världshistorien, men den här kalkylerade galenskapen som fanns så nära inpå, har den ersatts av något? Det var för övrigt svensktillverkade stängsel som skiljde väst- och östtyskland åt.

Det talades om att de djur som var instängda i ingenmansland mellan stängslen hann utveckla ett stört beteende, men jag minns inte riktigt hur det yttrade sig. Jag skulle bra gärna vilja veta hur den forna gränsen ser ut idag. Det lär finnas ett antal tunnlar under den som DDR-agenter använde sig av. Möjligen en skröna.

Och så en trevlig överraskning när man har många skivor som man lyssnar alltför sällan på. I den del av samlingen som fortfarande är någorlunda väl sorterad står bredvid Bowie en skiva med det lite psykadeliska bandet 'Broadcast' tillsammans med en Drum n' Bass-platta med 'Boymerang', sånt jag glömt att jag hade.

Men allt är inte guld som glimmar.