torsdag, februari 15, 2007

Baader-Meinhof

Jaha, så släpptes en 58-årig kärring ur fängelset. En rest från de tyska terroristernas tidevarv. Brigitte Mohnhaupt heter hon och i och med inträdet i duvmatargenerationen anses hon numera ofarlig, terrorist som hon tidigare klassats som.

Hon är inte, som det hävdas i vissa media, den sista fängslade tyska terroristen som släpps ut. Kvar i fängelse finns bl.a. Christian Klar som hårdnackat avvisar varje försök till försoning med det kapitalistiska samhället.

Jag surfar nyfiket runt på både de engelska och tyska wikipedia-sidorna om dessa vålnader från det förflutna.

Det slår mig att även om jag inte sympatiserar med tillvägagångssättet, så saknar jag i dagens samhälle ett helhjärtat engagemang i samhällsfrågor som inte grundar sig i simpelt ha-begär. Men därifrån till terrorism är vägen lång. Återigen, utan att stå för saken, kan jag sympatisera med kampviljan att offra livet för en sak man tror på, även om många var offer för sekterism.

En motvikt, om ej på alla punkter, till super-egoism alla F. Federley. Han är säkert ute i vällovliga syften. Återstår bara att utreda vilka. En hård nöt att knäcka.

Det slår mig också hur många arga kvinnor det finns/fanns. Könsfördelningen bland de tyska terroristerna är snudd på 50/50. Skulle vara intressant att veta varför.